Nieuwsbrief december 2020

27 juli 2024

Begroting 2021- Aangenomen
Op 17 november is de begroting 2021 aan alle leden voorgelegd met de vraag voor instemming. De huidige situatie met corona maakt dat het bestuur ervoor gekozen heeft de begroting voor komend kalenderjaar conservatief in te zetten. Er wordt uitgegaan van een bescheiden omzet vanuit de passanten in de haven en een matige additionele verhuur van het clubhuis. Eveneens is voorgesteld dat per 1 januari een inflatiecorrectie van 1,1% doorgevoerd gaat worden. De paalborg wordt omgezet naar standaard ligplaatsborg voor alle ligplaatshouders. Na de verstreken termijn van twee weken is de begroting en al haar onderdelen aangenomen. Het bestuur is heel blij met deze uitkomst, het laat zien dat goed werk is verricht en de leden vertrouwen hebben in het bestuur van onze vereniging. De voorbereiding voor het nieuwe jaar is al in volle gang.

cadeauClubhuis als cadeau
Door corona moest helaas besloten worden dat de jaarlijkse sinterklaasintocht in de haven van IJburg niet door kon gaan. Dat is heel naar voor de kleintjes die hier zo naar uit hebben gekeken. BIZ IJburg heeft als alternatief het bestuur van WVVIJburg gevraagd of het clubhuis omgetoverd mag worden tot een heel groot cadeau. Jullie hebben het waarschijnlijk al gezien, in de afgelopen week is de strik aan de buitenzijde op het raam geplakt en begin deze week zijn het rode voile en de lampen aan de binnenzijde aangebracht. Het resultaat is een mega groot verlicht cadeau in de donkere dagen. Een soort hart onder de riem en een warm gevoel in deze koude periode. Wat fijn!

hoodiesWarme Clubtruien
De koude winterdagen komen er aan en wat is er nou fijner om een lekkere warme trui aan te hebben die je herinnert aan een fijne dag op het water. De verenigingstruien zijn om die reden per vandaag in de aanbieding met 50% korting! De hoodie voor kinderen is niet €25,00 maar slechts €12,50 en de hoodie voor volwassenen is niet €40,00 maar slechts €20,00.  Er is een voorraad met verschillende maten voor zowel kinderen als volwassenen. De bestelling en betaling kan geplaatst worden via de webshop, waarna uitlevering via Peter in het clubhuis. Daar kan eventueel de maat gewijzigd worden na het passen van de trui. Natuurlijk kan je ook direct via Peter de aanschaf regelen. Betaling kan dan zoals gewoonlijk alleen met PIN. Wie maakt ons los!?

Winterplaatsen in de haven
Gedurende de winter zijn er vaste ligplaatshouders die ervoor kiezen de boot voor een paar maanden uit het water te halen en op de kant of zelfs binnen te zetten. Dat levert in de winterperiode (1 nov – 1 apr) vrije plekjes op in de haven waar passanten tegen gereduceerd tarief van €0,30 /m/nacht kunnen liggen. Er zijn inmiddels al enkele passanten die de boot hebben afgemeerd, maar er zijn nog plekjes vrij. Weet je iemand die nog een plekje voor de winter zoekt, zegt het voort en laat ze contact opnemen met Peter voor de mogelijkheden.

meiaTrans-Atlantic met de Wylde
Meia Frantzen, jeugdlid van de club (15 jaar) maakt op dit moment een Trans-Atlantic reis op de Wylde Swan met Masterskip. Informatie over deze reis kan je vinden in het officiële blog online - https://masterskip.com/blog-reizen/. Meia stuurt elke week een bericht van maximaal 500 worden via de sateliet naar haar familie om alle ervaringen met hen te delen. Geniet mee van het bericht die Meia recentelijk heeft gezonden:

Lieve mama, papa, vrienden, familie,

Weer een week vol veel plezier en gezeil voorbijgevlogen, tijd voor de tweede sailmail!

De vorige keer schreef ik vanaf ons ankerplekje in Peniche en in de tussentijd is er van alles gebeurd. Vorige week woensdag zijn we in de middag na de zelfstudie weer gaan varen. We hebben met zijn allen het grootzeil gehesen (flinke workout) en al snel trok de wind aan en gingen we als een speer. Op de snelheidsmeter zag ik regelmatig 10 knopen voorbijkomen.
We waren vier dagen op zee onderweg naar Madeira. De eerste ochtend hebben we orka’s gespot! Een hele kudde van ongeveer 10 dieren zwom met de boot mee en we konden ze heel goed zien, echt heel gaaf. Ik heb een heleboel filmpjes, maar daar zullen jullie op moeten wachten tot ik terug ben. Ook de wachten waren heel gezellig. Ik heb vaak achter het roer gestaan en met Francisco gekletst, onze Portugese stuurman. Hij heeft toen hij mijn leeftijd was wedstrijden gevaren in een 420:). Tijdens de wachten kun je meestal ook heel goed de (vallende) sterren zien. Het is best een vreemd gevoel om aan het varen te zijn en niet te kunnen zien waar je heen vaart. ’s Nachts lijkt het water dezelfde kleur als de lucht. Voor de rest hebben we nog een karaoke avond gehad op het dek. Heel gezellig, en ook echt lachen want er spoelden telkens golven over het dek, en elke keer als de boot in één keer heel erg helde viel iedereen als een soort dominosteentjes om. #leven op een boot. Doordat we zo snel hadden gevaren waren we twee dagen eerder dan gepland op Madeira. Voor we de haven invoeren hebben we ook nog walvissen gezien, er zwommen er twee bijna onder de boegspriet door. Eenmaal in de haven moest iedereen weer getest worden, gelukkig allemaal negatief. Die avond hebben we nog het weekoverzicht gekeken van week 1 die Minke en Marloes hadden gemaakt.
De tweede dag op Madeira hadden we excursie. We zijn een aantal dorpjes in geweest, ijsjes gegeten, souvenirs gekocht en daarna de bergen in. Het was daar echt super mooi, we reden dwars door de wolken heen. Als laatste gingen we naar het strand en hebben we gezwommen in de golven. Die avond hadden we een paar uur de tijd om nog het stadje in te gaan, flink wat snoep in te slaan voor de oversteek en een terrasje te pakken. Daarna moesten we terug rennen naar de boot, we waren net te laat terug dus nu moeten we van Vincent een liedje schrijven over het belang van op tijd terug zijn… Voor de rest hebben we nog een uitwisseling gedaan met het Zweedse trainee ship dat naast ons in de haven ligt, zijn we weer gaan zwemmen en naar de stad gegaan om pizza’s te eten in het park. Mijn vijfhonderd woorden zijn zo’n beetje op. Vanmiddag om drie uur beginnen we aan de tocht naar Sint Maarten, fijne week en tot de volgende sailmail op de oceaan!
Groetjes,
Meia

jaarwisselingJaarwisseling
Dit jaar is er eentje om nooit te vergeten, of eigenlijk eentje die waarschijnlijk velen heel graag willen vergeten. Plannen die wij met z’n allen hadden konden helaas niet doorgaan, wij kijken positief naar het nieuwe kalenderjaar. Een nieuwjaarsborrel in het clubhuis begin januari zal er niet in zitten met alle geldende maatregelen. Een verlate borrel wordt gepland zodra dat weer is toegestaan.
Het bestuur wenst al haar leden via deze weg liefdevolle en warme feestdagen toe en een gelukkig nieuwjaar!